نوشته شده در تاریخ : آگوست 30, 2024
سنسور اکسیژن یک قطعه کوچک و الکترونیکی است که در برخی از خودروها بر روی منیفولد اگزوز یا در ابتدای مسیر لوله اگزوز نصب میشود. نکتهای که باید به آن توجه شود این است که برخی خودروها یک سنسور اکسیژن و برخی دیگر چند سنسور دارد؛ بنابراین این بستگی به مدل خودروی هر فرد دارد.
سنسور اکسیژن یک عنصر بسیار اساسی در موتور هر خودرو محسوب میشود. اگر این سنسور بنا به هر دلیلی کارایی درست خود را از دست بدهد، میتواند مشکلات زیادی را در کل فرایند احتراق داخلی به وجود آورد. هنگامیکه سنسور اکسیژن دچار مشکلاتی شود علائم خرابی آن بروز میکند، اما این علائم چیست؟ ما در اینجاییم تا به به این سوال پاسخ دهیم، زیرا این مقاله از وب سایت امدادخودرو حضرتی میخواهیم درباره علائم خرابی سنسور اکسیژن و علت خرابی سنسور اکسیژن صحبت کنیم.
سنسور اکسیژن برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ توسط کمپانی رابرت بوش معرفی شد و در مدت زمان کمی توانست به سرعت به یکی از مهمترین فناوریهای کاهش انتشار گازهای خروجی از اگزوز تبدیل شود. امروزه از سنسور اکسیژن در انواع مختلفی از خودروهای آمریکایی، آسیایی و اروپایی استفاده میشود.
وظیفه این سنسور نظارت کردن بر میزان اکسیژن موجود در اگزوز است. سنسور اکسیژن انواع مختلفی دارند. یکی از آنها سنسورهای کلاسیک نامیده میشود و جزء مدلهای قدیمی این سنسور محسوب میشوند. همچنین سنسورهای دیگری به نام سنسور سوخت به هوا یا AFR وجود دارد که میتوانند مقدار اکسیژن موجود در اگزوز را تشخیص دهند.
اگر سنسور اکسیژن بنا به هر دلیلی به خوبی کار نکند یا معیوب باشد میتواند به محیط زیست و خودرو آسیبهای زیادی وارد کند، زیرا ترکیب نادرستی از اکسیژن و سوخت در موتور تشکیل میشود که باعث به وجود آمدن آلایندههای بیشتری از اگزوز میشود.
مقدار اکسیژن موجود درون موتور به عوامل دیگری مانند ارتفاع، فشار فشارسنج و دمای موتور بستگی دارد. هنگامیکه سطح اکسیژن در پایینترین حد خود قرار دارد، نتیجه آن ترکیبی قوی است به این معنی که مقدار زیادی از سوخت پس از احتراق باقی میماند. اما از طرفی دیگر هنگامیکه میزان اکسیژن در بالاترین سطح خود قرار دارد نتیجه ترکیبی ضعیف است. به هر حال هر دو نتیجه نامطلوب هستند و سنسور اکسیژن از این موضوع مطلع است و به سرعت سیگنال را به واحد کنترل موتور ارسال میکند تا بتواند مقدار سوخت واردشده به موتور را تنظیم کند.
در واقع سنسور اکسیژنی که در خودرو وجود دارد مقدار اکسیژن را از گازهای خودرو اندازهگیری میکند. پس از ارسال اطلاعات، این اطلاعات توسط ماژول کنترل نیرو بررسی میشوند تا میزان سوخت به هوای مناسب برای موتور به سرعت تعیین شود. سنسور اکسیژن ماشین سنگین در اگزوز قرار دارد و کمک میکند تا موتور خودرو به شکلی کارآمدتر به کار خود ادامه دهد. در واقع این کار به کنترل آلایندهها کمک میکند.
هنگام اندازهگیری مقدار اکسیژن، موقعیت مکانی قرارگیری سنسور اکسیژن اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل است که این سنسورها در دو مکان مختلف در داخل خودرو نصب میشوند. سنسورهای اکسیژن پایین دست بین مبدل کاتالیزوری و مبدل صدا خفه کن نصب میشوند، اما سنسورهای بالادست بین مبدل و منیفولد اگزوز قرار میگیرند. مکان دومین اگزوزها پیشرفتهتر است زیرا آنها وظیفه ارسال سیگنالهای سطح اکسیژن به واحد کنترل موتور را در اختیار دارند.
برخی شهرها و سرویسهای ما: خودروبر زنجان، خودروبر جلفا شبانه روزی
تشخیص خرابی سنسور اکسیژن معمولا با ابزارهای مخصوصی انجام میشود اما با توجه به علایم خرابی سنسور اکسیژن که در بالا لیست کردیم میتوانید خرابی سنسور اکسیژن را به راحتی تشخیص دهید.
زمان یا بهتر بگم کیلومتر مناسب برای تعویض سنسور اکسیژن نسبت به خودرو و کیفیت سنسور اکسیژن متفاوت است.
باز نویسی و اصلاح: تهران یکتا