نوشته شده در تاریخ : آگوست 4, 2024
مصرف سوخت بنزین برای ماشینها علاوه بر هزینه زیادی که به همراه دارد، میزان آلودگی زیست محیطی را نیز زیاد میکند. همین موضوع باعث شد تا استفاده از سوختهای سالمتر و ارزانتر هم در کنار مصرف سوخت بنزین طراحی و اجرا شود. یکی از این موارد استفاده از گاز یا CNG است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب درباره رگولاتور cng، تعمیر رگولاتور cng، اجزای تشکیل دهنده و نحوه تنظیم رگولاتور cng توضیح دهیم.
نکات کلیدی
قبل از اینکه بخواهیم درباره تعمیر رگولاتور cng توضیح دهیم، ابتدا شما باید درباره رگولاتور cng بدانید و اینکه وظیفه آن چیست. بهطور کلی رگولاتور cng وظیفه کنترل و تنظیم فشار انواع گازهای درون خودرو را بر عهده دارد. در واقع رگولاتور cng فشار زیاد تولید شده از طریق گاز را به فشار پایین قابل استفاده برای خودرو تبدیل میکند.
مورد بعدی برای تعمیر رگولاتور cng، خرید رگولاتور cng مناسب است. امروزه رگولاتورها در مدلها و کیفیتهای مختلفی در بازار وجود دارند و قیمت آنها از محدوده 200 هزار تومان شروع میشود. اینکه شما بخواهید چقدر برای خرید رگولاتور cng هزینه کنید، بستگی به کیفیت مورد نظر شما دارد. در زمان خرید رگولاتور cng به این نکته دقت کنید که هر چه کیفیت این قطعه بالاتر باشد، عملکرد دستگاه CNG خودروی شما هم بهتر خواهد بود.
جهت درخواست امداد خودرو شبانه روزی در مرند و سراسر ایران با ما تماس بگیرید: 09144927787
برای اینکه شما بتوانید در زمان درست برای تعمیر رگولاتور cng خودرو اقدام کنید، باید بتوانید خراب شدن آن را تشخیص دهید. در این قسمت نشانههای خرابی رگولاتور cng خودرو را برای شما توضیح خواهیم داد.
زمانی که رگولاتور cng دچار خرابی شود اولین نشانههایی که بروز میکند شامل عملکرد بد موتور، شتاب ضعیف و افزایش مصرف سوخت خودرو است. همه این موارد منجر به مخلوط هوا و سوخت نامناسب میشوند. در صورتی که هر یک از این نشانهها را دیدید باید برای تعمیر مخلوط هوا و سوخت نامناسب اقدام کنید.
این مورد به معنی احتراق بیش از حد موتور است. با سوختن گاز و سوخت بیش از حد، دود سیاهی تولید میشود که از طریق اگزوز خارج میشود. برای پیدا کردن علت دقیق این مشکل باید خودرو بهطور کامل بررسی شود.
یکی دیگر از نشانههای خرابی رگلاتور و نیاز به تعمیر رگولاتور cng این است که نوک شمعها با پودری سیاه پوشیده شوند.
شیلنگ خلأ uum مستقیماً به رگلاتور وصل میشود. اگر در شیلنگ خلأ بنزین وجود داشته باشد یعنی مشکلی در رگلاتور وجود دارد. برای بررسی این مشکل ابتدا خودرو را خاموش کنید و سپس شیلنگ را جدا و بررسی کنید. در صورت وجود بنزین در شیلنگ، یعنی رگولاتور cng نشتی دارد. یکی دیگر از نشانههای نشتی رگولاتور cng چکیدن بنزین از لوله خروجی است.
روشن نشدن موتور یکی دیگر از نشانههای خرابی رگلاتور و نیاز به تعمیر رگولاتور cng است. زمانی که رگلاتور خراب باشد سوخت لازم برای احتراق تأمین نمیشود و در نتیجه موتور خودرو روشن نمیشود.
برای اعزام امداد خودرو در جلفا با ما تماس بگیرید.
پمپ سوخت بهطور معمول سر و صدا دارد اما آزاردهنده نیست. زمانی که سروصدا از حد معمول بیشتر شود و شروع به غژغژ کردن کند، میتواند هم به معنی از کار افتادن پمپ باشد و هم میتواند به معنی خراب شدن رگولاتور باشد. در صورتی که خرابی از رگولاتور cng باشد، زمانی که موتور تحت فشار است برای مثال در زمان شتاب گرفتن خودرو، بالا رفتن از تپه و یا یدک کشیدن، سر و صدا بیشتر میشود. در این صورت باید اقدام به تعمیر رگولاتور cng کنید.
در صورتی که از لوله اگزوز بنزین خارج شود یعنی موتور به اندازه کافی فعالیت ندارد. در این صورت باید رگولاتور را بررسی کنید.
گاهی اوقات ممکن است رگولاتور قرار گرفته در CNG از حالت کالیبره خارج شده باشد که در این صورت تنها کاری که باید برای تعمیر رگلاتور cng خودرو انجام دهید، کالیبره کردن دوباره رگولاتور است؛ ما قصد داریم تا در این بخش روش اصلی تعمیر ریگلاتور خودرو دوگانه سوز را توضیح دهیم.
تقریباً میتوانیم با اطمینان بگوییم که 99 درصد افرادی که ماشین دوگانهسوز دارند، نمیدانند که هر 70 هزار کیلومتر باید روغن داخل مخزن CNG را تخلیه کنند.
میتوان به جرئت گفت ۹۹ درصد استفاده کنندگان از گاز CNG بیاطلاع هستند که روغنهای داخل مخزن باید هر ۷۰ هزار کیلومتر تخلیه شود.
در جایگاههای سوختگیری کمپرسوری تعبیه میشود که گاز را بهصورت فشرده به مخزن خودروی شما تزریق میکند. نوع این کمپرسورها، رینگ و پیستونی است و به همین دلیل روغن کمپرسور دارد. روغن کمپرسور به بالای پیستون نشت میکند و از این طریق وارد گاز خودرو میشود.
با هر بار سوختگیری خودرو، به مقدار خیلی ناچیزی روغن وارد مخزن ماشین میشود و کم کم مقدار آن در مخزن زیاد میشود و به تجهیزات گاز خودرو آسیب میزند و باعث خرابی و ایجاد هزینه میشود.
با طی کردن مسافت 70 هزار کیلومتر، حدود 1 تا 2 لیتر روغن در کف مخزن گاز جمع میشود که نه تنها فضای مخزن را اشغال میکند باعث کاهش 2 لیتری حجم مخزن گاز میشود، بلکه زمانی که گاز با فشار 200 بار وارد مخزن میشود، روغن پودر میشود و همراه با گاز به رگولاتور و ریل سوخت میرسد. همین موضوع منجر به خراب شدن رگولاتور و نیاز به اقدام برای تعمیر رگلاتور cng میشود.
منبع: آچاره